Ωρα για γέλιο. Φέτος περισσότερο από κάθε άλλη σεζόν. Στην Ελλάδα, η stand up comedy ήρθε στα ’70s, µε τον Χάρρυ Κλυνν να διχάζει τους κριτικούς: ορισµένοι τον λάτρεψαν, άλλοι τον χαρακτήρισαν -ανερυθρίαστα- σαχλό. Κι ας είχε στο παλµαρέ του σπουδαίους ρόλους.
Και στο θέατρο. Κοµβική στιγµή στην εγχώρια stand up comedy υπήρξε η δηµιουργία του comedy club «Νύχτες Κωµωδίας», µε επικεφαλής την αξέχαστη σκηνοθέτιδα Λουκία Ρικάκη.
Τα χρόνια πέρασαν, οι εκπρόσωποι του είδους πολλαπλασιάστηκαν. Και από τη φετινή 1η Οκτωβρίου η stand up comedy «εισβάλλει» στο Ηρώδειο, σηµατοδοτώντας νέο κεφάλαιο για το ιστορικό Ωδείο Ηρώδου του Αττικού. Σαφώς χαρωπό.
«Ιεροσυλία»
Πρωταγωνιστής, ο Λάµπρος Φισφής, που το τελευταίο διάστηµα, αφότου ανακοινώθηκε το πρότζεκτ του στον εµβληµατικό χώρο, έχει ακούσει -και διαβάσει- τα… πάντα όλα. Κραυγές, επιφωνήµατα (θαυµασµού), επικρίσεις µε βαρείς χαρακτηρισµούς, όπως «ιεροσυλία».
Ολα τα έχει δει. Iδίως το Χ το(ν) γλεντάει! Εκείνος, γυρίζει επιδεικτικά την πλάτη και µελετάει. Εντατικά. Εχουν προηγηθεί πυρετώδεις πρόβες για την παράσταση-σταθµό στην πορεία του. Ποντάροντας σταθερά στο πηγαίο χιούµορ του, «ζητά» το χειροκρότηµα. Και το κοινό του, «encore». Είναι ένα κοινό ζωηρό, αυθόρµητο, που τον έχει ανταµείψει.
Το προσωπικό του ρεκόρ -µη σας πούµε και όλων των πρωταγωνιστών της stand up comedy στη χώρα, αφότου άρχισε να υιοθετείται και εδώ-, σε παράστασή του είναι 5.000 θεατές, που όχι απλώς τον επευφήµησαν, αλλά τον αποθέωσαν. Το Ηρώδειο, λοιπόν, είναι γεγονός: αλλάζει σελίδα. Μας αρέσει; Θα απαντάµε σε φίλους που θα µας ρωτάνε «τι είδες στο Ηρώδειο;», «Φισφή». «Σοβαρά;», θα πουν κάποιοι, γελώντας µακιαβελικά. Οµως «ο κόσµος άλλαξε, άλλαξαν οι καιροί», όπως λέει και το παλιό το τραγουδάκι.
Το δεδοµένο είναι ότι ο κόσµος έχει ανάγκη από χιούµορ, από γέλιο. Οπου κι αν βρίσκεται. Το Ηρώδειο και η Επίδαυρος προ πολλού έχουν πάψει να ταυτίζονται µε… άβατα. Οι συνθήκες στις οποίες ζούµε ασφαλώς δεν είναι αγγελικά πλασµένες, δεν πετάµε σε ροζ συννεφάκια. Συνήγορος του διαβόλου; Ετσι κι αλλιώς, το χιούµορ συγκαταλέγεται στις κορυφαίες διεξόδους/αντίδοτα στη στρεσογόνο καθηµερινότητα.
Η stand up comedy άλλωστε δεν είναι συνυφασµένη µε φτηνούς, «γκροτέσκ» αστεϊσµούς, µε κακόγουστες φάρσες, όπως κάποιοι ίσως χαρακτηρίσουν το στιλ του Μάρκου Σεφερλή, για παράδειγµα. Ή/και άλλων οµοίων/ µιµητών του. Ανταποκρίνεται σε περισσότερο «διαβασµένη» -και ηχηρή πια- µεγάλη µερίδα του κόσµου, που πλησιάζει τη φλεγµατική, βρετανική σχολή.
Γρήγορης «καύσης»
Ο Μάρκος, από το «µέτωπό» του, «παίζει» σε άλλο πεδίο και επίπεδο, για πολλούς είναι εύκολης, γρήγορης -και ευρείας- «καύσης». «Εύπεπτος», σε απλά ελληνικά. Ο Λάµπρος; Ανήκει σε άλλη κατηγορία. Τι «µερίδιο της πίτας» αντιστοιχεί στον καθένα; ∆ιαφηµιστικά δεν το εξετάζουµε. «Σκανάροντας» όµως την τρέχουσα θεατρική σεζόν, διαπιστώνουµε ότι η stand up comedy διανύει όχι µεν «χρυσό αιώνα», αλλά τουλάχιστον «χρυσές στιγµές». Την κορδέλα -για τη νέα σεζόν- έκοψαν οι Βύρωνας Θεοδωρόπουλος – Μιχάλης Μαθιουδάκης µε το «Θα φτιάξω τυρί» (19.9, «Παναθήναια»). Συνέχισε ο Αλέξανδρος Τσουβέλας (20.9) µε τις «Αλήθειες» του στο Κηποθέατρο Παπάγου. Επονται πολλές ακόµη, µε τον ίδιο στο πηδάλιο. Ακολούθησε ο Θωµάς Ζάµπρας µε τον «Απόφοιτο Λυκείου» (27.9, «Παλλάς»). Απόψε, ο Αντονι Τζέσελνικ παρουσιάζει το «Βοnes and All» («Floyd»). Στις 13.10, και κάθε Κυριακή, αρχής γενοµένης από τη συγκεκριµένη, ο Κώστας Μαλιάτσης, µε το «Work in Progress», µας προσκαλεί στο «Λοσάντζελε All Day Bar». Στο «µενού», και η στάνταρ παρέα για τους µυηµένους, το «No comedy», µε τους Walter, Ανέστη, Τάσο, Dominik, Σταυρούλα, Asim, Σταµάτη (κάθε Πέµπτη, στο «Theatre Of The No»).
Η ενδεκάδα
Στην ενδεκάδα την καλή -όσες οι παραστάσεις της έρευνας της «Κυριακάτικης Απογευµατινής»- και οι ∆ηµήτρης ∆ούκογλου, Κύνθια, Λευτέρης Κουλώνας, µε το «Ολα χωράµε», κάθε Κυριακή (ξεκινούν απόψε και θα συνεχίσουν έως τις 20.10) στο «MatchPoint Arts N’ More». Ο δε Βαγγέλης Χαρισόπουλος, που σχολιάζει τα µοδάτα, επιτυχηµένα ή όχι, «κοκτέιλ» στο «Shopping Star», ξεκίνησε στο «Αrch Club» (26.9) µε την… απορία «Πόσο χρόνο έχω;». Οι Μάριος ∆ηµητρόπουλος – Γιώργος Αλεβίζος πηγαίνουν στο «Αβατον» µε το έργο-«ψυχοθεραπεία», όπως το αποκαλούν, «Πάνω απ’ όλα άνθρωποι» (από 8 – 29.10). Κλείνουµε µε το one man show του Μπλινκ Μάικ, µε τον (αυτοαρκαστικό) τίτλο «Φτωχός Μπλινκ Τίµιος» στο «Λοσάντζελε» επίσης, απόψε: πυρήνας του σόου, η κατάρρευση του οικονοµικού συστήµατος, η λύση για ευηµερία -µέσω της πίστης- και το σεξ. Στο οποίο η πλειονότητα των σταρ του είδους (και όχι µόνο φυσικά) έχει αδυναµία. Αξεπέραστη.
*Δημοσιεύθηκε στην Κυριακάτικη Απογευματινή την Κυριακή 29/9/2024